Vad säger läroplanen ?
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring
utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
(Lpfö-98 reviderad 2010)
Hur arbetar vi ?
Tillsammans med barnen väger och mäter vi oss själva och olika ting i vår närmiljö
Vi räknar vid olika tillfällen under dagen tex hur många potatisar ett barn vill ha, hur många barn som är här idag osv
Vi tar tid tex hur många gånger kan du hoppa på en minut , hur lång tid tar det att springa till trädet et c
Vi sätter upp siffror och former i lokalen för att väcka barnens nyfikenhet
Vi talar om färg och form tex vilken form har en apelsin?
Vi uppmuntrar barnen att fundera kring enkla matematiska problem tex hur många vantar har du nu ? Om du tappar din ena vante hur många vantar har du kvar då?
Vi har matematiskt material framme på förskolan tex vågskål, sand timer, olika vikter , matematik lådor , siffer lådor mm
Vilka mål vill vi uppnå ?
Att barnen utvecklar sin matematiska förmåga och förståelse kring rum och tid, mängd och antal, tal och mätning samt tid
Att barnens nyfikenhet till att pröva olika lösningar och våga undersöka och reflektera över matematik utvecklas